‘Never let a good crisis go to waste!’

Gepubliceerd op: woensdag 28 juli 2021 | 13:00

Enthousiast, innemend en een bulderende, aanstekelijke lach. Als Frank Laurentius een kamer binnenkomt bruist het van de positieve energie. Op deze koude, regenachtige ochtend in april is de ontvangst warm en hartelijk in zijn kantoor aan de Cairo straat op het bedrijventerrein in Rotterdam Noord-West. De koffie serveert hij gewoon zelf, dat typeert Frank want hospitality en dienstbaarheid is zijn passie. Een échte Rotterdamse instelling, niet lullen maar poetsen en een man van zijn woord. Frank is een geziene gast in het Rotterdamse zakenleven met een indrukwekkend groeiend aantal bedrijven op zijn naam. Met zijn bijna 25 jaar ervaring als ondernemer willen wij weten hoe Frank in de corona crisis overeind blijft.

Hoe ben je in het zakenleven terecht gekomen?
“Ik heb in Kralingen op het Libanon Lyceum gezeten, een hele vrije school en ik kon met iedereen overweg. In de vierde klas kreeg ik echter een akkefietje met mijn economie docent. Ik werd beschuldigd van iets dat ik écht niet had gedaan. Uiteindelijk verloor ik mijn geduld en heb de beste man een hoek verkocht. Dat was natuurlijk niet ‘bon ton’ en ik werd van school gestuurd. Mijn ouders waren zacht uitgedrukt ‘niet zo blij’. Ik moest ruim een jaar naar Canada om mezelf bij goede vrienden van hen nuttig te maken. Toen ik terugkwam ging het niet goed met de gezondheid van mijn vader en moest ik hem opvolgen in zijn bedrijf Piecom, een totaalleverancier voor schoonmaak. Dat was in 1998 en de praktijk werd mijn leerschool. Achteraf bekeken was dat een goede wending want ik ben autodidact pur sang, maar dat besefte ik vroeger nog niet. Zo heb ik bijvoorbeeld een fotografisch geheugen, daarvan dacht ik altijd dat dat normaal was.”

Piecom heb je in 2019 verkocht, wat was de reden?
“Piecom was een familiebedrijf, maar door omstandigheden lag mijn passie er niet. Ik had andere plannen en visies. Mijn oudste zoon die met mij samen in Piecom zat stimuleerde dat en zei: “Pa, je moet voor je dromen gaan”. Daar ben ik hem dankbaar voor. Sowieso zijn mijn vier kinderen áltijd mijn drijfveer geweest om door te gaan zelfs als ik het écht niet meer zag zitten. Ik heb Piecom afgebouwd door tijdelijk drie dagen als adviseur aan te blijven.

Consensus group had ik al naast Piecom opgericht, dat was echt mijn winkeltje. Daarmee wilde ik misschien bewijzen dat ik het ook zélf kon. Ik had geen startkapitaal maar wel connecties en heb de sprong gewaagd. Facility, schoonmaak en dienstverlening zat inmiddels zo in mijn bloed dat ik wel in die branche ben gebleven. Samen met een compagnon ben ik doorgegaan en mijn oudste zoon en schoondochter doen ook mee. We hebben Pro Facility, Facility Specialist en Ant Solutions gekocht. Allemaal in de sfeer van advisering, facilitair beheer en kwaliteitscontrole.”

Wat was voor corona zakelijk je grootste klap?
“Toen V&D en La Place failliet gingen, dat was tijdens Piecom, verloor ik 1,7 miljoen. Ik probeer uit elke tegenslag een les te leren. Deze was dus: blijf divers en spreid je risico, zeer actueel tijdens corona. Wees niet afhankelijk van één inkomstenbron en zorg dat je je zaken op orde hebt. De database moet up to date zijn. Heb je weinig loop in je winkel, zorg dat je ánders bent, zet een DJ neer, wees ondernemend. Maak van je concurrent je collega, probeer in de keten samen te werken. Dat is een investering, samenwerken gaat niet vanzelf en in het overleg gaan weer extra uren zitten. Als je doet wat je deed dan krijg je wat je kreeg, topquote vind ik dat. Een crisis beloont creativiteit en eigenlijk is doorzettingsvermogen het enige verschil tussen slagen en niet slagen. Jezelf herpakken en zoeken naar die éne mogelijkheid. Ik heb veel geld  verdiend, ook heel veel geld verloren maar altijd mijn spirit gehouden. Je moet creatief zijn en buiten je grenzen denken.”

Hoe creatief ben je tijdens corona geweest?
“Bedrijven hadden ineens minder schoonmaak nodig en alles lag stil. Offertes die we uit hadden staan gingen op slot. Alleen omdat wij diversiteit hadden hebben we het gered. Bezig blijven is het allerbelangrijkste, als je niks doet gebeurt er niks. Als je weet dat je geldstroom ophoudt moet je zoeken naar een andere bron en soms moet alles om. Mensen die staccato zijn en niet bewegen redden het niet. Mijn core business was door corona nihil dus ben ik gaan anticiperen. Horeca was dicht en dat geld houden mensen nu in hun zak. Je ziet dat thuis eten meer aandacht krijgt, bijvoorbeeld met luxe boxen. Wijnhandels zagen in de verkoop aan particulieren het luxe segment stijgen. Daar ben ik ingesprongen door ‘VINVIN Wines’ te lanceren. Ons motto is: ‘Drink less but better’. Tegelijkertijd zijn we met een sieradenlijn online gegaan, ‘WE ARE NOI’, waarmee we ook een goed doel ondersteunen. Beide waren ideeën die ik al langer had, maar toen corona kwam heb ik gelijk doorgepakt.”

Risicospreiding en creativiteit zijn je redding geweest?
“Als ondernemer moet je altijd je risico gespreid hebben. Regeren is vooruitzien, wees alert op een komende crisis. Het merendeel van bedrijven is economisch keihard getroffen door corona. De ondernemer die tijdens lockdown nul inkomsten had moet creatief zijn, zijn hele klantenbestand mailen of appen. Heb je geen goed bestand is dat een keihard leermoment! Netwerk is goud, zorg dat je dicht bij je klanten zit. In je database zien wanneer iemand jarig is en dan anticipeer je met een appje: “Heb je nog hulp nodig met een eventuele borrel en happen”. Dáár onderscheid je jezelf mee! Dat is mij ook opgevallen in deze corona crisis. Je hebt mensen die zeggen: “Het is allemaal zo oneerlijk en moeilijk en ik kan nu niks”. Dan zie je de betonnen muur ook met mach 10 op je afkomen. Je moet je noodgedwongen aanpassen als je wilt overleven. Blijf wendbaar en geef niet op.”

Wat adviseer je onze overheid om de economie een boost te geven?
“De overheid heeft een lastige taak, maar heeft mijns inziens ook veel fouten gemaakt. Er zitten geen ondernemers bij en de besluitvorming duurt veel te lang. Stikstof, woningbouw, zorg, veiligheid, er wordt eindeloos vergaderd maar weinig actie. En laten ze in deze crisistijd de bestedingen opschroeven, juist investeren. Er moet meer maatwerk komen, er zijn ‘one size fits all’ regels die ze per branche zouden moeten bekijken En ook het bedrijfsleven meer betrekken bij de besluitvorming, dan krijg je een goede samenwerking.”

Wat adviseer je om corona te overleven als ondernemer?
“Die wendbaarheid waar ik het net over had. De deur gaat hier dicht, maar waar gaat hij open? En ja, het verandert je verdienmodel, maar je moet overleven. Durf je ook kwetsbaar op te stellen als ondernemer, vraag om hulp. Ga online, google, kijk hoe ze het doen in het buitenland, kom uit je cocon, het is survival. Je kan denken: “Ja we hebben alles voor niks gedaan, dertig jaar naar de kloten”. Of: “Hoe turn ik hem om?” Never let a good crisis go to waste! De wereld verandert en als jij niet meegaat red je het niet. Instagram is een voorbeeld, je moet als winkelier actief zijn op social media, zorg dat je het leert. Als ondernemer ben je nooit uitgeleerd. Laat je niet uit het veld slaan. Heb lef en als iedereen je voor gek verklaart kan het zomaar zijn dat je op de goede weg zit.”

Dat is een mooie conclusie en afsluiting van ons gesprek
Als we wegrijden is de zon doorgebroken en voelt de temperatuur zachter aan. Het kan ook de positieve vibe zijn die Laurentius uitstraalt. Een man met een visie en een voorbeeld hoe je selfmade en zonder opleiding tóch succesvol kan zijn.

Capelle Business Plaza is een initiatief van Business Plaza Nederland in samenwerking met de Gemeente Capelle aan den IJssel. De Gemeente biedt met Capelle Business Plaza alle Capelse ondernemers een platform om zich te profileren.

Aanmelden nieuwsbrief

Schrijf u in voor de gratis nieuwsbrief.

Ontvang periodiek lokaal nieuws, uitnodigingen voor evenementen, vacatures en aanbiedingen.