ENC ronde tafel ondernemers lunch

Gepubliceerd op: dinsdag 24 augustus 2021 | 9:56

Op tien minuten rijden vanaf centrum Rotterdam ligt een kleine oase. Aan de dijk langs de IJssel tussen Nieuwerkerk- en Capelle aan den IJssel bevindt zich ‘Leefgoed de Olifant.’ Van origine was het een oude steenplaats en de eigenaresse heeft uit liefde voor de plek besloten om deze idyllische locatie te delen met het publiek. De naam Olifant is een nostalgische bijnaam omdat de steenoven een slurf heeft naar de bovenkant van de oven om de steentjes te laden. Om deze prachtige plek te kunnen onderhouden zijn er vergaderlocaties gebouwd, geheel in stijl met de omgeving en is er een pittoreske Kas die kan worden afgehuurd voor bijvoorbeeld bruiloften. Maar ook het restaurant ‘De Dames’, zoals de dochters van de vroegere steenplaats directeur werden genoemd, heeft veel vaste klanten uit de omgeving. Het organiseren van de ENC ronde tafel meeting was een uitdaging door de corona regels, maar Leefgoed de Olifant bedrijfsleider Mirjam Kamminga en haar team hebben ons gastvrij en corona-proof ontvangen. Het beheren van Leefgoed de Olifant is Mirjam is op het lijf geschreven met haar hotelschool én hoveniersopleiding. Ondanks dat onze ENC ronde tafel letterlijk in het water viel was het een geslaagde en inspirerende meeting.

Bij thuiswerken staat soms het eigenbelang voorop
Corona vergt veel van ondernemers. Steeds maar weer flexibel zijn, aanpassen en met creatieve oplossingen komen. Het organiseren van de ENC-lunch was dat ook. Als kwartaal-magazine maken wij een planning en gezien de steeds veranderende regels was de uit-voering een uitdaging. Eén ding stond vast, de lunch zou niét worden overgeslagen. Het thema was: ‘Corona, de sprint die een marathon werd’ en het pro - gramma bestond uit een zestal vragen waarmee de ondernemers elkaar konden inspireren. Het team van Mirjam Kamminga verzorgde een lunchbox aangevuld met een kop verse soep. Om corona-proof te blijven had uw magazine een wandelspeurtocht voorbereid met kleine groepjes. Toen het water met bakken uit de hemel kwam konden we gelukkig dankzij Mirjam een setting maken in de mooie Kas op het ‘Leefgoed De Olifant’. Gezegend met een flink aantal inschrijvingen werd alles in goede banen geleid door business coach Kees Kuijlman. De ondernemers zaten per tweetal en werd gevraagd zich te buigen over een zestal vragen. Tussendoor was er ruimte voor reflectie en discussie en gelukkig werd er ook flink gelachen.

Eerste discussiepunt was de problemen die corona beroepsmatig heeft gebracht. Ondanks de verschil - lende branches waren er veel overeenkomsten. Aan - vankelijk was iedereen twijfelachtig over thuiswerken en online meetings. Vrij snel werd duidelijk dat dit toch meerwaarde had. Na de piek van de euforie daarover kwam toch weer het gemis om elkaar in real life te zien. Behalve efficiëntie is er ook gemis aan het sociale aspect. Hans Tobé (Claasen Moolenbeek &Partners): “Zeker als een persoonlijke meeting wordt vervangen door emaildiscussie kan dit onoverzichtelijk worden en tijdrovend.” Kees Schaap (Pro Management) legt uit: “Toen we ineens thuis gingen werken en alles online plaats moest vinden vond ik het lastig nieuwe klanten te vinden. Als je netwerkt en mensen spreekt gaat dit vlotter.” Henk Tiesma (ID2Act BV) valt hem bij: “In de commercie is face-to-face contact in B2B essentieel om nieuwe klanten te winnen. Dat werkt gewoon beter vind ik.”

De ondernemers wordt vervolgens gevraagd of ze in de thuiswerkperiode een andere kant van hun collega’s en contacten hebben gezien. Melvin Klop (Van Herk Makelaardij) beaamt dit: “De omschakeling naar thuiswerken zie je bij de één heel vlot gaan en de ander heeft een afwachtende houding.” Kees Bouterse (Steens & Partners accountant) vult aan: “Klopt, niet iedereen is even flexibel en in een meeting op kantoor heb je sneller concrete afspraken.” Cristiaan Knopper (CK-motion): “Ik heb ervaren dat mensen face-to-face socialer zijn, met thuiswerken en online staat soms het eigenbelang voorop. Maar online is zeker efficiënter qua tijd en reistijd.”

Corona scheidt het kaf van het koren qua ondernemers
De volgende vraag is of corona tot ándere keuzes heeft geleid voor de toekomst van het bedrijf. Elske van de Fliert (De Verkeersonderneming) vertelt: “Wij gaan ons nóg meer verdiepen in wat online ons kan brengen.

Een crisis vergt veel van ondernemers, maar ik zie wel een tweedeling, de mensen die kansen zien blijven kansen zien en de mensen die bang zijn worden nog banger. Daarmee scheidt het kaf zich van het koren.” Gert Abma (Daamen en van Sluis Accountants) beaamt: “Eens, juist in moeilijke tijden moet je zoeken naar kansen en die pakken.” Discussiepunt nummer vier ‘Wat heeft corona jou opgeleverd?” geeft geen unanieme uitkomsten en daarmee wordt duidelijk dat sommige branches harder zijn getroffen dan andere. Dennis Rook van Irado verklaart: “Wij hebben de luxepositie dat onze afvalverzameling doorliep, echter was de verhouding bedrijfsafval versus huishoudelijk veranderd.

Tijdens corona hebben huishoudens veel meer huisafval geproduceerd.” De branche van Tanja van Veen (Best Western Gouda) heeft het wél erg zwaar. Tanja: “Wij hebben bijvoorbeeld tijdens de leegstand in samenwerking met de gemeente onderdak geboden aan daklozen, een dankbaar project. We moeten alleen oppassen dat we niet geassocieerd worden met ‘een daklozen hotel’. Met versoepelingen in het vooruitzicht kregen we daar telefoontjes over van gasten.” Bert van Seters (Mikos BV) voegt toe: “Ik ben gepensioneerd en belegger, crisistijd is voor beleggers heel interessant dus ik zag best wat kansen.” Annemiek den Breejen (Credion Rotterdam Rijnmond): “Bedrijven waren zeer terughoudend in het aanvragen van financiering dus dat hakte er goed in. Toch gaf deze stilstand mij ook weer ruimte en tijd om bepaalde knopen voor mezelf door te hakken en nieuwe doelen te stellen.” Daarmee komt de meeting tot het vijfde punt: Wat heb je van collega’s en instanties nodig om te kunnen doorpakken? Jan Kees Hordijk (BK Bouw en Milieu BV) vertelt: “Wij hebben gelukkig geen grote gevolgen van de crisis, we hebben werk genoeg. Maar we moeten wel aanpassingen doen inzake de nieuwe omstandigheden. Als het personeel thuiswerkt moeten daar goede afspraken over worden gemaakt. De structuur van het bedrijf verandert, je moet mee met je tijd.” Jan Los (Aurio ICT) beaamt dat: “Ja wij krijgen nu ook steeds meer klanten via social media en ook het online ‘sparren’ houden wij erin.”

Overheid moet álles opengooien
Hans Eschauzier (Chausa BV) hoeft niet lang na te denken en heeft een dringende boodschap voor onze overheid: “Hef zo snel mogelijk álle belemmeringen op, het kan véél sneller dan wat nu gebeurt. Horeca bijvoorbeeld is supergoed voorbereid, daar kunnen we gewoon veilig terecht. Ook belangrijk geef het MKB ruim de tijd om alle schulden terug te betalen, ondernemers hebben het voorlopig nog zwaar genoeg.

Met het zesde punt wordt geëvalueerd hoe corona de zakelijke visie en overtuiging heeft veranderd. Joris de Vos (Pegasus Events) geeft zijn visie: “De maatschappij én markt zijn compleet veranderd. Ondernemers die nu durven te innoveren gaan hier sterker uitkomen. Zorg dat je zichtbaar blijft voor je opdrachtgevers op alle vlakken. Organisaties zonder visie hebben nu écht een probleem.”

Maak elk jaar een SWOT
Business coach Kees Kuijlman adviseert: “Wanneer de omstandigheden veranderen moet je nieuwe mogelijkheden zoeken en keuzes maken. De onlinemogelijkheden zijn enorm gegroeid, daar moet je als ondernemer iets mee doen. Het biedt voordelen, maar het heeft ook een keerzijde. Thuiswerken is natuurlijk een mooie oplossing voor ons milieu en het is efficiënt maar de stresskant van thuis werken zorgt er bij veel mensen voor dat de inspanning en herstelbalans niet wordt gehaald. Naar aanleiding van de corona-crisis heb ik voorkomburnout.nu ontwikkelt, een besloten platform waar ik ondernemers coach hierin. Mijn tip is: maak sowieso élk jaar een goede SWOT en evalueer wat bereikt is, maar ook wat niet bereikt is. Zo blijf je alert en kun je tijdens veranderingen sneller schakelen. Juist ook voor de kleine bedrijven een goed handvat om koers te kiezen en te houden. Intuïtie en gevoel zijn belangrijk maar een goede businessplanning geeft stabiliteit. Ik heb zelf een handzaam en pragmatisch document ontwikkeld. Mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.  als u mijn werkdocument wilt gebruiken.”

Rob Tol (NetwerkAcademie) wil nog even wat kwijt: “Ik vond het een hele waardevolle meeting en heb nuttige informatie kunnen uitwisselen. Straks op de borrels in het theater zouden we ook iets meer moeten doen met interactie. Als ondernemers met elkaar praten en van elkaar leren.” Rob vervolgt lachend: “En pas daarná gaan drinken.” Iedereen lacht mee en dat is een mooi einde van een geslaagde middag.

Er worden nog wat kaartjes en QR-codes uitgewisseld en wij praten nog na met bedrijfsleider Mirjam Kamminga. Ook voor ‘Leefgoed de Olifant’ is corona een heftige periode. Toch is besloten de aanbouw van twee extra vergaderlocaties door te laten gaan. Verder heeft het ‘Leefgoed team’ behalve flink verven en opknappen corona ook benut om eens goed introspectie te doen. Mirjam legt uit: “We zijn kritisch gaan kijken naar bepaalde boekingen, wat is rendabel, wat kunnen we anders doen? We hadden nu tijd om ons zakelijke model goed te evalueren.

Wat overigens heel leuk is, is dat steeds meer mensen ons restaurant ‘De Dames’ bezoeken dat woensdag tot en met zondag lunch en diner verzorgd. Ook passanten die een kop koffie met onze beroemde appeltaart willen nuttigen zijn welkom. Wij zijn er trots op dat we zo dichtbij de stad toch de ‘buiten ervaring’ kunnen bieden.

Capelle Business Plaza is een initiatief van Business Plaza Nederland in samenwerking met de Gemeente Capelle aan den IJssel. De Gemeente biedt met Capelle Business Plaza alle Capelse ondernemers een platform om zich te profileren.

Aanmelden nieuwsbrief

Schrijf u in voor de gratis nieuwsbrief.

Ontvang periodiek lokaal nieuws, uitnodigingen voor evenementen, vacatures en aanbiedingen.