‘Onze toekomst is zo onzeker’

Gepubliceerd op: woensdag 14 juli 2021 | 9:34

Vanaf de opening in 1999 heeft het Isala theater in Capelle aan den IJssel trouwe bezoekers. Isala speelt een grote sociale rol voor de omgeving en het personeel kent veel vaste bezoekers bij naam. Directeuren Yole Rizzo (commercieel) en José van der Knaap (programmeur) vormen een charismatisch en gepassioneerd duo waar de liefde voor cultuur vanaf spat. Beiden vrijwel vanaf de opening samen werkzaam zijn ze perfect op elkaar ingespeeld en hebben vaak toevallig matching outfits aan. Ook de culturele sector heeft vanaf 12 maart vorig jaar zich steeds maar weer moeten aanpassen aan de maatregelen. Wij namen voor u letterlijk een kijkje achter de schermen van het Isala theater Capelle aan den IJssel.

Steun van overheid heeft Isala gered
José vertelt: “2020 had een topjaar moeten zijn, sterker nog, 2021 ook. Die eerste lockdown maart 2020 was echt dramatisch! We moesten dicht, toen konden we weer even open, toen weer dicht. Met dertig bezoekers open, helemaal niet rendabel natuurlijk en in oktober 2020 hebben we besloten dicht te blijven. We bleven anders maar verschuiven en wéér afzeggen. Om te overleven hebben we moeten snijden in variabele kosten zoals schoonmaak. Met bloedend hart konden we contracten van sommige medewerkers niet verlengen. De overheid en gemeente Capelle steunen het theater, daar zijn we heel dankbaar voor.” Yole vult aan: “Wij hebben ons altijd ingezet om écht contact te maken met onze bezoekers.

Tijdens deze crisis zijn we heel erg gesteund door onze vaste bezoekers en zakelijke relaties, dat was en is hartverwarmend! Toen wij oktober 2020 na steeds verschuiven de knoop doorhakten en vele voorstellingen annuleerden vonden wij het netjes geld terug te geven in plaats van vouchers. Veel vaste bezoekers hebben het bedrag aan ons gedoneerd, een prachtig gebaar. De toekomst is onzeker, we hebben geen idee wanneer we open mogen en met welke voorwaarden, maar we hopen toch écht op september dit jaar, als het nieuwe seizoen begint. Wellicht zijn dan de meeste mensen gevaccineerd en is het virus onder controle.” 

Persoonlijk contact met bezoekers houden tijdens corona
Yole legt verder uit: “We doen er ook alles aan om het zo veilig mogelijk te maken voor de bezoeker. Ons luchtbehandelingssysteem heeft een upgrade gehad en we zorgen voor extra hygiënemaatregelen”. José beaamt: “We willen zó graag dat als we opengaan de beleving van een avond uit weer terug is. Die maatregelen waren drama, geen pauze, geen drankje, het hele sociale aspect was weg.” Yole knikt instemmend en valt haar collega bij: “Ja het was hup erin en eruit, geen napraten, niet zoals wij het zouden willen, maar wij moeten de RIVM-regels handhaven.” José: “De pauze is daarbij voor ons ook belangrijk, dat geld hebben we écht nodig.

In de korte tijd dat we voor dertig gasten open mochten hebben we nog wel terras gehouden op donderdag, vrijdag en zaterdag met soms op vrijdag een live artiest. Het was niet rendabel maar zo bleven we toch
in contact met onze bezoeker. Dat is sowieso iets waar wij veel tijd aan besteden, maar tijdens corona meer dan ooit. Nieuwsbrieven en social media zetten we actief in en we hebben al onze vaste bezoekers een Isala mondkapje gestuurd, daar kregen we leuke reacties op! Het persoonlijke contact met onze gasten vinden wij heel belangrijk.”

Toekomst is zó onzeker!
Yole legt uit: “Het blijft allemaal zó onzeker. We hebben overleg met collega’s en onze overkoepelende organisatie ‘De Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD)’. Waar wij ons nog enigszins zorgen over maken is of we de steun wel of niet moeten terugbetalen. NOW-steun is gerelateerd aan de omzet en we zijn
zeer actief met verhuur van onze ruimtes. Scholen huren onze zalen omdat hier leerlingen verder uit elkaar kunnen zitten. We verhuren aan bedrijven en culturele organisaties die onze apparatuur gebruiken voor livestreams, we zijn echt heel inventief bezig. Maar dat kan ook in ons nadeel zijn met de NOW-afrekening.

Dat streamen is echt een aanvulling die we erin gaan houden. Wij denken dat het vooral de zakelijke markt is die van streamen gebruik blijft maken. Voorheen hadden we zakelijke events waarvan de mensen uit alle delen van het land kwamen rijden en streamen geeft veel gemak. Op dit moment is het onze redding om in contact te blijven met onze relaties. Thema- en culturele avonden worden nu gestreamd en de gasten kijken thuis. Ook hebben we op onze website heel veel kijken streamtips waarvan de meeste gratis, dit is echt een service naar onze vaste bezoekers.” José valt bij: “Een prachtig landelijk initiatief was afgelopen 13 maart, de voorstelling Wit konijn rood konijn van de Iraanse schrijver Nassim Soleimanpour. Hij mag zijn land niet uit en het stuk is een metafoor voor de lockdown.

Deze voorstelling hebben wij ook per stream cadeau gedaan aan onze vaste bezoekers. Cultuur heeft lang als linkse hobby bekend gestaan in de politiek en er is zo gesneden in het landelijke cultuurbudget. Zonde, want cultuur is echt ontzettend verbindend!” Tijdens de lockdown zijn we wel gesteund door de overheid en we hopen dat dat ook zo blijft.”

Wij krijgen nog een rondleiding door het prachtige theater en bijna tegelijkertijd zeggen de dames: “We kunnen niet wachten om onze gasten weer te ontvangen, het theater heeft nu zijn ziel verloren! Wij werken er achter de schermen keihard aan om hen in september te
mogen ontvangen.”

Capelle Business Plaza is een initiatief van Business Plaza Nederland in samenwerking met de Gemeente Capelle aan den IJssel. De Gemeente biedt met Capelle Business Plaza alle Capelse ondernemers een platform om zich te profileren.

Aanmelden nieuwsbrief

Schrijf u in voor de gratis nieuwsbrief.

Ontvang periodiek lokaal nieuws, uitnodigingen voor evenementen, vacatures en aanbiedingen.